در تولید لباس کار براي اینکه لباسکار از استحکام کافی برخوردار شود، باید به تراکم و بافت پارچه توجه ویژه شود  و نیز در دوخت آن از نخ محکم استفاده شود. بنابراین انتخاب پارچه مناسب مهمترین عامل براي تولید لباس کار است. در تولید لباس کار،با توجه به سفارش مشتري و نیاز بازار از پارچه هاي مختلفی استفاده می شود که میبایست پارچه مناسب شغلی که قرار است استفاده شود باشد و همچنین از پارچه اي با کیفیت درجه یک (پارچه نیک بافت)استفاده شود. 

انواع پارچه براي تولید لباس کار:

پارچه کجراه  

کجراه همانطور که از نام آن پیداست، داراي خطوط کج در سطح پارچه است بین پارچه ترگال با پارچه کجراه (با جنس پلی استر و ویسکوز)، بین 40 تا 50 گرم اختلاف وزن وجود دارد. 

تمام مشخصات ترگال ساده با کجراه یکسان بوده و تنها تفاوت این دو پارچه در این است که پارچه ترگال ، بافت ساده و مربعی شکل دارد، ولی پارچه کجراه همانطور که از نامش پیدا است، بافتی کجراه و با تراکمی بین 280 تا 290 گرم را دارد. از این رو این پارچه نسبت به ترگال ضخیم تر است و به اصطلاح جنس بهتري دارد. نمونه لباسکار تولید شده با این پارچه با نام کاپشن شلوار 9h با برند حاکوب میباشد. 

انواع پارچه کجراه 

پارچه کجراه از سه جنس فلامنت، پنبه و یا ویسکوز و یا ترکیب این الیاف با یکدیگر تولید می شود که به صورت زیر است:

پلی استر – فلامنتپلی استر پنبه – فلامنت

پلی استر ویسکوز – پلی استر ویسکوز20 درصد پنبه – 80 درصد پلی استر

30 درصد پنبه – 70 درصد پلی استر

70 درصد پنبه – 30 درصد پلی استر

100 درصد پنبه (کتان)

کجراه فلامنت فلامنت (ارزانترین کجراه) 

معمولا لباسکار هاي بازاري به جهت استفاده از کجراه نوع اول (فلامنت -فلامنت) ارزانتر از لباسکار هاي سفارشی هستند دلیل دیگر ارزان بودن لباسکار هاي بازاري کیفیت دوخت آنهاست . 

البته همانطور که در بالا ذکر شده پارچه هاي کتان کجراه از درصد مختلفی از پنبه تشکیل شده اند که در برخی کارخانجات بافندگی به صورت پلی استر پنبه نیز تولید می شوند؛ البته باید توجه کرد که قیمت پارچه کجراه پنبه اي نسبت به سایر پارچه هاي کجراه بیشتر است. وزن هر متر پارچه کجراه کتان متناسب با درصد پنبه اي که در آن به کار رفته است، متفاوت بوده اما معمولا این وزن از 360 گرم به بالا تولید می گردد.

پارچه کجراه فلامنت از رایج ترین و محبوب ترین انواع پارچه لباس کار است و درصد زیادي از کارخانجات و شرکتها لباسهاي خود را از این پارچه تولید میکنند. این پارچه از مقاومت خوبی برخوردار است.لباس کار هاي مرسوم با عنوان کاپشن شلوار ایران خودرویی و لباس کارھای  

پارچه ترگال

از پارچه ترگال در تولید مانتو زنانه ،روپوش پزشکی، روپوش آزمایشگاهی، روپوش کارگاهی،لباس آشپزي و یونیفرم مدارس استفاده می شود که براي فصل تابستان مناسب است. پارچه ترگال نیز بسیار شبیه پارچه تترون بوده و تنها تفاوت آنها در ضخامت بیشتر پارچه ترگال است. ترگال از ویسکوز و پلی استر تهیه و تولید می شود.

پارچه فاستونی 

از پارچه فاستونی براي تولید شلوار اداري و لباس فرم حراست استفاده می شود که جنس سبک وزن آن براي تابستان و سنگین آن براي فصل زمستان مناسب می باشد.

پارچه تترون 

از پارچه تترون براي تولید پیراهن ، روپوش پزشکی و رستورانی استفاده می شود. این نوع پارچه نسبت به سایر پارچه ها از ضخامت کمتري برخوردار بوده و کیفیت و تنوع بسیار زیادي از این پارچه وجود دارد

پارچه کتان 

پارچه کتان مقاوم ترین نوع پارچه است. به همین دلیل براي تولید لباس کار مشاغل جوشکاري ،پتروشیمی ها  و کارهاي سنگین از این پارچه استفاده می شود. این نوع پارچه به سه دسته 30 درصد پنبه ،70 درصد پنبه و 100 درصد پنبه تقسیم می شود. نمونه لباسکار تولید شده با این پارچه با نام کاپشن شلوار h29 با برند حاکوب میباشد. 

پارچه لی پنبه اي 

پارچه جین یا همان لی از نوعی پارچه کتان با بافت هاي راه راه و بسیار ضخیم تولید می شود. پارچه هاي لی ساده یا پنبه اي بسیار محبوب معدن ها، ادارات برق و یا اداره گاز است. لی پنبه اي یک پارچه بسیار مقاوم در برابر پارگی یا خطرات احتمالی براي کارکنان است.نمونه لباسکار تولید شده با این پارچه با نام کاپشن شلوار h28 با برند حاکوب میباشد. 

پارچه نخ دورو  

پارچه دورو پنبه از انواع پارچه تریکو می باشد، که از با کیفیت ترین و معروف ترین پارچه ها می باشد. این پارچه مرغوب فقط از نخ پنبه تولید می شود.. 

این محصول از بسیاري از پارچه هاي تریکو کیفیت بالاتري دارد و در صنعت تولید پوشاك صنعتی بسیار پر کاربرد می باشد. کیفیت و مرغوبیت پارچه نخ پنبه با توجه به نخ هایی که در ساخت این محصول مورد استفاده قرار می گیرد متغیر می باشد 

این محصول را با استفاده از دستگاه هاي گرد باف دورو تولید می کنند، که از پارچه یکرو پنبه ضخیم تر و کیفیت بالاتري دارد. این محصول براي تولید لباس هاي کار  بسیار مفید می باشد. 

الیاف طبیعی موجود در این پارچھ موجب می شود از این محصول برای تھیه تیشرت نخ پنبه با کیفیت استفاده شود. پارچھ دورو پنبھ از سایر پارچھ ھا برای تولید لباس كار و با وام  مناسب تر می باشد زیرا؛ ضخامت بیشتری دارد و گرمای بدن را حفظ می کند وحساسیت كمتري رپوست ایجاد میکند و در نھایت ظاھر زیباتري بھ لباس ھا می دھد 

پارچه جودون

حتما در بازار پوشاك نام جنس جودون، تیشرت جودون یا پارچه جودون را شنیده اید. جنس جودون با توجه به نوع بافت، ضخیم تر از پارچه یکرو پنبه است و در واقع به خاطر نوع بافت است که چنین اسمی دارد. نخ هاي متنوعی را براي تهیه پارچه جنس جودون می توان به کار برد.

اغلب از نخ پنبه براي بافت این پارچه استفاده می شود. یکی از رایج ترین و البته پر استقبال ترین انواع تیشرت موجود در بازار، تیشرت جودون است.

انواع شلوار سه دکمه در طرح و رنگهاي متنوع در بازار موجود است که با پارچه جودون تهیه شده اند. انواع مختلفی از پارچه جودون وجود دارد. مهم ترین و پرکاربردترین آنها جودون پلی استر، جودون پنبه و جودون لاکرا است.

خود پارچه جودون در دسته بندي پارچه هاي تریکو قرار دارد و البته معروفترین دسته از پارچه تریکو است. در تیشرت جودونی که بعنوان لباس کار مورد استفاده قرار می گیرد، نسبت پلی استر به کتان درصد بیشتري دارد و بالعکس، تیشرت جودونی که براي استفاده اسپرت مورد استفاده قرار می گیرد درصد کتان (پنبه) بیشتري نسبت به پلی استر دارد.

رنگ پارچه

رنگ لباس کار بسیار اهمیت دارد و باید با توجه به رنگ سازمانی، سرد یا گرم بودن محیط و حتی جنسیت و رده هاي شغلی انتخاب میشود که در قالب کالیته اي آماده توسط مجموعه حاکوب طراحی شده که مشتریان به راحتی و با تنوع زیاد بتوانند انتخاب رنگ پارچه را بر اساس موارد فوق انجام دهند.